Легко сплутати віртуальну, доповнену і змішану реальність (VR, AR і MR), оскільки ці три технології багато в чому перетинаються. Але ці цифрові реальності – не одне й те саме, і кожна з них має свій власний набір застосувань. Тож, як працює віртуальна, доповнена та змішана реальність і де їх можна випробувати вже сьогодні?
КЛЮЧОВІ ТЕЗИ
- Віртуальна реальність (VR) створює захоплюючі цифрові світи за допомогою гарнітури. Вона використовується в іграх, навчанні та терапії.
- Доповнена реальність (AR) додає цифрові елементи в реальний світ, який можна побачити через смартфон. Вона використовується в таких додатках, як Pokémon GO та фільтри Snapchat.
- Змішана реальність (MR) поєднує AR і VR, дозволяючи фізичним і віртуальним елементам взаємодіяти. Вона використовується в іграх, навчанні та освіті.
VR, AR та MR: коротке порівняння
Перш ніж ми заглибимося в деталі VR, AR і MR, важливо зрозуміти основи.
Віртуальна реальність (VR) | Доповнена реальність (AR) | Змішана реальність (MR) | |
Призначення | Створює повністю віртуальні світи, у які користувачі зазвичай занурюються за допомогою гарнітури. | Додає цифрові шари поверх реальних кадрів. | Поєднує VR і AR, щоб створити світ віртуальних і реальних елементів, присутніх одночасно. |
Додатки | Відеоігри, туризм, навчання персоналу, архітектура, терапія, навчальні відео. | Відеоігри, електронна комерція, освіта, маркетинг, дизайн інтер’єру, дизайн продукту. | Відеоігри, військова підготовка, продуктовий дизайн, дизайн інтер’єру. |
Популярні приклади | Обладнання: Meta Quest 2, 3 і Pro, PlayStation VR і VR2, Valve Index.
Програмне забезпечення: BeatSaber, Half-Life: Alex, No Man’s Sky VR. |
Обладнання: гарнітура Apple Vision Pro і більшість сучасних смартфонів, планшетів і ноутбуків.
Програмне забезпечення: Pokémon GO, IKEA Studio, Snap AR. |
Обладнання: HoloLens 2, Meta Quest 2, 3 і Pro.
Програмне забезпечення: PianoVision, VR Painting, First Encounters. |
Тепер, коли ми знаємо основні моменти, давайте перейдемо до того, як працює кожна з цих технологій.
Що таке віртуальна реальність (VR)?
Віртуальна реальність, або VR, є найвідомішою з трьох цифрових реальностей, про які ми тут говоримо. VR передбачає комп’ютерну генерацію повністю цифрових 3D-світів, без жодних елементів реального світу. Ці світи побудовані в 360-градусному макеті, тому ви можете повертати голову і все одно бути зануреними в те саме цифрове середовище. Іншими словами, VR – це як цифрова симуляція.
Віртуальна реальність може складатися з одного шару, з яким неможливо взаємодіяти, але це не завжди так. Світ віртуальної реальності також може включати кілька шарів, таких як фон, будівлі, об’єкти та персонажі. У багатьох випадках з об’єктами у VR-середовищі можна взаємодіяти. Наприклад, там може бути предмет, який можна взяти в руки, або персонаж, з яким можна поговорити.
Читайте також: Побачимось у VR: що замінить відеоконференції
Щоб використовувати програмне забезпечення віртуальної реальності, вам потрібна VR-гарнітура, яка занурює вас у цифрове середовище. Прикладами таких гарнітур є Meta Quest 2 і Meta Quest Pro.
VR-гарнітура може бути двох видів. Деякі з них можна підключити до ПК, тоді як інші є бездротовими, автономними продуктами. Підключені до ПК VR-гарнітури можна використовувати для гри в комп’ютерні VR-ігри на різних платформах, де гравець використовує ручні контролери для взаємодії з обраною грою. Зокрема, гарнітури серії Meta Quest можна використовувати як для автономної, так і для підключеної до ПК віртуальної реальності.
Однак, підключені до ПК гарнітури можуть бути дуже дорогими, тому вони доступні не всім. Дешевшою альтернативою є гарнітура для смартфонів, яка дозволяє вставити смартфон у гніздо перед очима, даючи можливість переглядати віртуальний світ, але з більш простим відстеженням голови і меншою точністю.
Що таке доповнена реальність (AR)?
На відміну від віртуальної реальності, доповнена реальність (AR) передбачає накладання віртуальних елементів на реальні кадри. Іншими словами, цифрові елементи вставляються у ваше уявлення про світ.
Як ви можете бачити на фотографії вище, людина дивиться на фізичний світ через об’єктив камери свого телефону, що дозволяє бачити віртуальних персонажів і об’єкти на екрані телефону поверх фону камери. Іноді з віртуальними елементами можна взаємодіяти, хоча, залежно від використовуваного програмного забезпечення, їх можна лише переглядати.
Для використання програмного забезпечення доповненої реальності не потрібні гарнітури, що робить технологію набагато доступнішою. Будь-який сучасний смартфон може підтримувати програмне забезпечення доповненої реальності, тож якщо ви хочете спробувати і у вас є власний смартфон, ви можете спробувати.
Читайте також: 4 технології, які намагаються замінити ваш смартфон
Pokémon GO – яскравий приклад доповненої реальності в дії. Цей додаток для смартфонів передбачає пошук покемонів за допомогою камери пристрою. Кожен покемон має власне місцезнаходження, яке можна побачити на карті, але щоб зловити покемона, користувач повинен взаємодіяти з ним на екрані свого смартфона. Snapchat також пропонує фільтри для AR-камер для ігор, розваг, шопінгу тощо. З деякими AR-об’єктами Snapchat можна взаємодіяти, тоді як інші призначені лише для перегляду.
Важливо зазначити, що в середовищі доповненої реальності віртуальні елементи повністю відокремлені від фізичних, тобто вони не можуть взаємодіяти один з одним. Взаємодія залишається за користувачем, а не за реальним середовищем.
Що таке змішана реальність (MR)?
Як випливає з назви, змішана реальність (MR) поєднує в собі як доповнену, так і віртуальну реальність.
Легко сплутати доповнену і змішану реальність, оскільки обидві включають в себе реальні та віртуальні елементи. Але це не одне й те саме. На відміну від AR, доповнена реальність дозволяє реальним і віртуальним елементам взаємодіяти один з одним, а не просто дозволяє користувачеві взаємодіяти з віртуальними елементами.
Отже, як це виглядає?
Скажімо, наприклад, ви граєте в настільну гру змішаної реальності за допомогою гарнітури. У цій грі карти повністю віртуальні, але вони можуть бути розміщені на фізичному столі перед вами. Ви також можете брати карти з цієї поверхні. У такому сценарії фізичний стіл розпізнає віртуальні карти, а це означає, що реальні та цифрові елементи взаємодіють. Отже, будь-яке середовище, в якому фізичні та віртуальні об’єкти розпізнають або взаємодіють один з одним, є змішаною реальністю.
Де можна випробувати VR, AR і MR?
Одним з найпопулярніших прикладів VR є Metaverse. Це сукупність віртуальних цифрових світів, до яких людина може отримати доступ через VR-гарнітуру. У Metaverse можна взаємодіяти з аватарами інших користувачів, грати в ігри, купувати віртуальну власність тощо. Meta (раніше Facebook) є головним розробником Metaverse, хоча є багато інших прикладів, таких як Epic Games, Decentraland, Roblox та Unity.
Але VR також має своє застосування за межами індустрії розваг. Хоча освіта з використанням віртуальної реальності ще не набула широкого розповсюдження, її вже неодноразово демонстрували у школах та коледжах. Наприклад, школа у Великій Британії стала темою новин на початку 2023 року завдяки використанню віртуальної реальності в класі.
У цьому випадку віртуальну реальність використовували для вивчення історії, морського життя та мистецтва, занурюючи учнів у специфічні середовища, щоб допомогти їм у навчанні.
Віртуальна реальність також може виявитися корисною в охороні здоров’я, у медичному навчанні, реабілітації пацієнтів, навчанні студентів тощо. Однак ці програми ще не набули широкого розповсюдження, і може пройти кілька років, перш ніж вони стануть звичним явищем.
Доповнена реальність набула великої популярності, головним чином тому, що для її використання не потрібне спеціальне обладнання. Як уже згадувалося раніше, Snapchat, найбільша платформа соціальних мереж, часто використовує доповнену реальність. Реалізація доповненої реальності в Snapchat включає комічні та трансформаційні ефекти і фільтри, які дозволяють користувачам приміряти модні товари, перш ніж купувати їх. Ці фільтри “приміряй, перш ніж купувати” також працюють з продуктами для макіяжу.
Сьогодні існує також багато ігор з доповненою реальністю. Хоча Pokémon GO є популярним прикладом, є багато інших чудових варіантів, таких як Jurassic World Alive, Angry Birds AR та Harry Potter: Wizards Online.
Крім того, доповнена реальність може виявитися корисною в процесі розробки споживчих товарів. Помістивши цифровий прототип у реальне середовище, дизайнери можуть зрозуміти, як працюють розміри та зовнішній вигляд продукту. Наприклад, інженери-проектувальники САПР можуть використовувати програми доповненої реальності для візуалізації своїх проектів у реалістичному середовищі. В одній з публікацій On Shape було сказано, що…
Використання параметричного САПР з доповненою реальністю допомагає інженерам і дизайнерам розробляти продукти більш ефективно і точно. Використання інформації з САПР у реальному часі дозволяє користувачам побачити, як дизайн буде функціонувати в реальному світі з використанням рішень доповненої реальності.
Можливість віртуально протестувати продукт у реальному середовищі без створення численних прототипів може заощадити компаніям багато грошей і часу.
Ігри змішаної реальності є яскравим прикладом MR в дії. Наприклад, компанія Meta пропонує низку ігор для користувачів гарнітур Meta Quest 2 і Pro, таких як Blaston, PianoVision, Demeo Battles і Zombie Noir.
Крім ігор, змішана реальність також має застосування в навчанні, освіті та охороні здоров’я. Наприклад, компанія BAE Systems, підрядник у сфері безпеки, аерокосмічної та військово-морської промисловості, змогла підвищити рівень виробництва акумуляторів на 30-40 відсотків за допомогою змішаної реальності (за даними PTC). Отже, існує очевидна користь від використання доповненої реальності для підвищення ефективності виробництва, що може бути надзвичайно корисним для бізнесу.
В Університеті Кейс Вестерн Резерв в штаті Огайо MR також використовується для викладання студентам анатомії. У цьому випадку студенти використовували Microsoft HoloLens 2 для візуалізації віртуального скелета людини та його внутрішньої анатомії у власній аудиторії, що дозволило їм отримати глибокий погляд на нерозчленовану серцеву систему. Як і віртуальна, доповнена реальність, безумовно, має застосування в школах і коледжах, а також в альтернативних навчальних середовищах, таких як музеї.
Як і у випадку з VR та AR, існує безліч потенційних застосувань для MR, хоча деяким з них може знадобитися більше часу, щоб набути популярності.
Цифрові реалії стають нормою
Хоча цифрова реальність існує вже багато років, подальший розвиток цих технологій протягом останнього десятиліття показав, наскільки корисними вони можуть бути в нашому світі. Можливо, незабаром ми всі будемо використовувати VR, AR або MR у своєму повсякденному житті, чи то для роботи, здоров’я або розваг. Всі ці технології зараз часто об’єднують під загальним терміном , що є скороченням від розширеної реальності (Extended Reality).